Vyšehradský most

5. února 2012 v 19:50 |  Ostatní pražské mosty
Železniční most pod Vyšehradem je čtvrtým nejstarším a druhým pražským železničním mostem přes Vltavu. Podobně jako slouží Karlův most k pohledu na Pražský hrad,slouží železniční most k pohledu na Vyšehrad. Most není oficiálně pojmenovaný,v mapách je běžně označován, podobně jako jiné nepojmenované železniční mosty, slovy železniční most (s malým písmenem),v tomto případě je však toto označení vžité jako neoficiální vlastní jméno. Stávající most však není první,který na tomto místě stál. Původní jednokolejný most postavila postavila v roce 1871 - 1872 Harkortova mostovna v Duisburgu.Byl součástí tzv.Pražské spojovací dráhy spojující nádraží Františka Josefa (nynější Hlavní nádraží) a Západní nádraží (nyní Smíchovské nádraží).Na most je v železniční stanici Smíchov napojena nejen plzeňská trať,ale i obě trati,vedoucí hlubočepským údolím.Zprvu se most používal jen pro nákladní dopravu,osobní doprava byla zahájena až o sedmnáct let později,v roce 1888. Původní konstrukce byla jednokolejná,most spočíval na třech pilířích.Příhradový,přímopásový ocelový most ze svárkového železa měl celkem pět polí o rozpětí 56,9m a celkovou délku 196,3m.Sloužil svému účelu celých 29let. Na konci 19.století již přestal starý jednokolejný most vyhovovat,proto bylo rozhodnuto o jeho náhradě novou konstrukcí pro dvoukolejnou trať.Stavba nového mostu proběhla v letech 1900 - 1901.V říčním korytě byly vybudovány nové pilíře ,příhradové nosníky byly smontovány na pomocné konstrukci vedle původního mostu. Výměna starého mostu za nový proběhla ve třech dnech.Obdiv ve své době vzbudila zejména skutečnost,že po dobu stavby nebyla přerušena lodní,doprava a železniční pak na pouhých 60 hodin.A přitom se vykláněla stará konstrukce,nastrkovala nová na nové,vyšší pilíře a upravovala se obě předpolí.Na obrázku je vidět již nový most,tehdy ještě bez elektrifikace. Původní most byl postaven z málo kvalitního svárkového železa,proto nový most byl postaven už ze železa plávkového.Novou stavbu provedly tři domácí firmy: Českomoravské strojírny,firma Bratři Prášilové a Rustonova strojírna.Každá z firem dodala jeden ze tří oblouků.Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9m,široký je 8,1m (oproti 4,3m mostu starého) a ještě jsou po obou stranách vysunuté pěší chodníky,každý široký 1,8m.Na projekční práci se podílel nejvíce Ing.Jan Kolár,dr.h.c.,profesor na pražské technice.Most dlouhý 298,4m slouží dodnes jak železniční dopravě,tak pěším,třebaže jeho technický stav není právě skvělý.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pavlík | 31. srpna 2015 v 14:43 | Reagovat

Nový most se mi líbí, ale ten starý se mi líbil víc :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.