Švermův most

5. února 2012 v 9:45 |  Ostatní pražské mosty
Most císaře Františka Josefa I.byl třetí pražský most přes Vltavu,byl postaven v letech 1865 - 1868,rekonstruován v roce 1898 a demontován v letech 1946 - 1947.Komunikačně připojil k Praze Bubny a Královskou oboru. Lidově byl také nazýván Eliščin most podle císařovy manželky Alžběty. Byl také přejmenován na Štefánikův most (1919 - 1940 a 1945 - 1947), most Leoše Janáčka (1940 - 1945), ve své závěrečné fázi v roce 1947 na Švermův most. Železný řetězový most zde byl postaven v letech 1865 - 1868 (jako druhý visutý most v Praze).Rozpětí v hlavním poli činilo 143,9m,v obou krajních polích po 46,95m.Most postavili angličtí inženýři Rowland Mason Ordish,William Henry Le Feuvre a Max von Ende.V roce 1898 byl most zesílen a řetězy vyměněny za lana.Od tohoto roku po mostě vedla tramvajová trať (již dříve zde jezdila koňka).V letech 1891 - 1900 na protivodní straně fungoval provizorní dřevěný most (vedl z Františku k tzv. Havírně),který měl posílit dopravní kapacitu do Královské obory v souvislosti s Jubilejní výstavou. Po vzniku Československa byl most přejmenován na Štefánikův most.Most byl uzavřen v roce 1941 a demontován v letech 1946 - 1947.Nejcennější součásti mostu byly uloženy do depozitáře Národního technického muzea. V roce 1941 bylo paralelně s mostem vystavěno dřevěné provizorium pro pěší a tramvaje. Nový železobetonový Štefánikův most byl postaven v letech 1949 - 1951 a otevřen pod názvem Švermův most. Má konstrukci o třech polích,rozpětí oblouků činí 58,8m, 64,4m a 65,1m.Dlouhý je 182m, s nájezdovými rampami pak 263m.Projektanty stavby byli Vlastislav Hofman a Otakar Širc.Při stavbě bylo poprvé použito skruží z ocelových trubek. Nedaleko mostu byla v letech 1969 - 1999 umístěna socha Jana Švermy.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.