Most Legií 1 - most císaře Františka I.

4. února 2012 v 15:30 |  Ostatní pražské mosty
Most císaře Františka I. (zvaný také Řetězový most) byl (po Karlově mostu) druhý pražský most přes Vltavu.Most spojoval Národní třídu (v 19.stol. nesla název Nové aleje) přes Střelecký ostrov s U'jezdem a Malou Stranou v místech dnešního mostu Legií. Nový pražský most přes Vltavu chtěl už v roce 1803 postavit nejvyšší purkrabí Jan Rudolf Chotek.V roce 1825 František Josef Gerstner prosadil myšlenku mostu litinového.V roce 1826 se ujal agendy mostu Karel Chotek. Původní řetězový most byl postaven v letech 1839 - 1841 jako druhý trvalý most přes Vltavu.Autorem projektu byl c.k.inženýr Bedřich Schnirch.Stavbu provedl podnik Vojtěcha Lanny. Celková délka mostu byla 412,74m,šířka mezi zábradlím 9m (z toho vozovka 6m).Dvě totožné poloviny mostu byly spojeny mohutným zděným pilířem na Střeleckém ostrově.Každý z obou dílů měl dvě věže,na nichž spočívala ve výši 10,5m nad vozovkou ložiska mostních řetězů.Řetězy měly 3,16m dlouhé články z obdélníkových želez.Byly umístěny v rovinách mostního zábradlí ve skupinách po čtyřech a příčníky mostovky byly zavěšovány střídavě na horní a spodní dvojici řetězů.Celá mostovka byla z měkkého dřeva. Most byl monumentální stavbou,která přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova.Jeho problémem však byla nedostatečná nosnost.V roce 1857 se při přepravě obzvlášť těžkého vozu z Ringhofferovy továrny most velmi prohnul a rozhoupal.Od té doby byly tyto těžké transporty vedeny opět po staré trase přes Karlův most (až do r.1871,kdy začal sloužit vyšehradský most).Konstrukce mostu také nedovolila instalaci kolejí tramvajové dráhy,a vozy,tehdy ještě koňské dráhy,tak končily na obou stranách mostu,cestující jej museli přecházet pěšky. Roku 1898 byl provoz na mostě ukončen a převeden na dřevěné provizorium.V roce 1899 byl most stržen.V letech 1898 - 1901 pak byl postaven nový kamenný most Legií.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.