Karlův most 1

3. února 2012 v 13:14 |  Karlův most
Karlův most je nejstarší stojící most přes řeku Vltavu v Praze a druhý nejstarší dochovaný most v České republice.V Čechách to byla v pořadí čtvrtá kamenná mostní stavba,po mostu Juditině,Píseckém a Roudnickém. Karlův most nahradil předchozí Juditin most,stržený roku 1342 při jarním tání ledů.Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402.Praha se stala i díky kamennému mostu významnou zastávkou na evropských obchodních stezkách. Most byl postupně ozdoben jednatřiceti sochami a sousošími.Původně se mu říkalo jen Kamenný nebo Pražský most.Karlův most se vžil až kolem roku 1870 na základě dřívějšího podnětu Karla Havlíčka Borovského. Popis. Karlův most spojuje Staré Město a Malou Stranu.Je 515,76m dlouhý a jeho šířka je 9,40 - 9,50m.Výška vozovky je 13m nad normální hladinou.Je tvořen šestnácti oblouky.Ve své délce je třikrát zalomen a proti proudu je nepatrně vypouklý.Most je založen na mlýnských kamenech,které jsou možná podloženy rošty z dubových pilot. Most je doplněn třemi věžemi.Na Malé Straně jsou to větší a menší Malostranská mostecká věž.Staroměstská věž však nestojí na krajní opěře mostu,jak je u mostních věží obvyklé,ale na prvním vnitřním pilíři.Staroměstská opěra mostu je dnes zabudována ve sklepích domu čp.193. Mnohokrát byl Karlův most ohrožován povodněmi,a to již v průběhu stavby.Bylo to v letech 1359,1367,1370,1373 a 1374.V červenci 1432 veliká povodeň zaplavila větší část Starého Města,bylo zbořeno 5 pilířů mostu.Most byl poté opravován až do roku 1503,tedy celých 71 let.Další povodně ohrožovaly most v letech 1655,1784,1845,1872 a 1890.Války tělesu mostu příliš neublížily,při obléhání švédskými vojsky v 17.století ale byly poničeny sochy a Staroměstská mostecká věž. Povodeň 1784. V únoru 1784 stržené vory a ledy ucpaly oblouky mostu a voda podemlela pilíře.Zřítilo se přední zhlaví pilíře,na němž stála vojenská strážnice.Celkem pět mostních pilířů bylo silně poškozeno. Povodeň 1890. Při povodni v září 1890 protrhly most klády z utržených vorů,které se o Karlův most zarazily a bily do jeho pilířů.Hladina řeky stoupla o 2,5 až 3m.4.září o půl šesté ráno spadly dva oblouky mostu.Poškozeny byly tři pilíře a do vody spadly dvě sochy zdobící most,sv.Ignáce z Loyoly a sv.Františka Xaverovského od F.M.Brokoffa.Jednalo se o nebývale velké poškození,které představovalo problém pro život města,neboť most byl důležitou dopravní spojnicí. Po opadnutí vody byl o posouzení rozsahu škod a návrh řešení požádán architekt Josef Hlávka.Ten společně s vídeňským profesorem Franzem von Ržihou navrhl opravu,která pak byla provedena.Po následující dva roky nahrazovala zbořené části dřevěná konstrukce,která ze severní strany mostu obcházela poškozené místo.Nepoškozené konce mostu nadále sloužily.Při opravě již byla použita nová metoda - pilíře se nově zakládaly na železných kesonech.Při opravě se uvažovalo i o tom,že zřícené tři klenby budou nahrazeny dvěma,aby se usnadnil průtok vody.Nakonec však zvítězila zásada zachování původní podoby mostu.Obnova zřícené části mostu byla dokončena 19.listopadu 1892.Utopené sochy však byly z Vltavy vyzdvihnuty přičiněním J.Hlávky teprve v roce 1901. V dalších letech (1902 - 1904) se postupně původní pilíře zpevňovaly menšími kesonovými věnci,spuštěnými kolem základů.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Šimánová Bohumila | E-mail | 22. června 2014 v 17:25 | Reagovat

Článek i obrázky se mi líbily. Dověděla jsem se zajímavosti, ke kterým bych se jinak nedostala. Děkuji tvůrcům za jejich snahu poučit tímto způsobem. :-)

2 Lotr Thyronx | E-mail | 7. června 2015 v 0:18 | Reagovat

Velmi krasna prace o historii Karlova mostu. Skoda ze neni zadny dochovany obrazek z Juditina mostu. Tedy aspon kresba.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.