Jiráskův most

5. února 2012 v 13:04 |  Ostatní pražské mosty
Jiráskův most je šestý most přes Vltavu směrem po proudu řeky v Praze spojující Jiráskovo náměstí v Novém Městě se Smíchovem. Jeho stavba byla započata v roce 1929 podle projektu architekta Vlastislava Hofmana a Ing.Františka Mencla.Jako materiál byl použit železobeton,pět návodních pilířů širokých 4,6m je obloženo žulovými kvádry.Most je 310,6m dlouhý a 21m široký.Má šest obloukových polí o rozpětí 45 - 51m.Povrch vnějších ploch je z omítky z umělého kamene,betonové zábradlí a osvětlovací stožáry mají terasový hlazený povrch.Na obou předmostích jsou umístěny 13,5m vysoké pylony s dekorativními kašnami a obelisky. Most byl dán do provozu ve dvou etapách.Nejdříve to byla jeho střední část s kolejnicemi tramvaje v roce 1931 a poté 18.října 1933 zbytek.Koleje pro tramvaj se ukázaly jako zbytečné a byly odstraněny.Po mostě pak ale vedla jediná pražská trolejbusová trať propojující oba vltavské břehy. Stavbě mostu bránil na smíchovské straně barokní pavilo'n údajně od Kiliána Ignáce Dientzenhofera.Nejdříve bylo rozhodnuto o tom,že bude posunut o 110m proti proudu řeky,ale nakonec byl zbořen,protože se nenašla žádná pojišťovna,která by v případě neúspěšnosti přesunu uhradila vzniklé škody. Most měl původně stát mezi Myslíkovou ulicí a Janáčkovým nábřežím přes Žofín a dnešní Dětský ostrov.Na smíchovské straně jsou dodnes vidět nábřežní opěry,které nikdy nebyly použity. Ve dvou pilířích měl most umístěny bezešvé roury,které měly být v případě potřeby destrukce mostu naplněny náloží.Ty byly ale za 2.světové války zabetonovány německými vojáky z obavy,že by most do povětří vyhodili čeští odbojáři.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pavlík | 31. srpna 2015 v 14:54 | Reagovat

Pěkný most - líbí se mi ty otvory na mostních obloucích [:tired:]

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.