Čechův most 1

4. února 2012 v 19:06 |  Ostatní pražské mosty
Čechův most je nejkratší z mostů vedoucích přes Vltavu v Praze.Po proudu je desátým pražským mostem.Je 169m dlouhý a 16m široký.Je to jediná takto velká ozdobená mostní konstrukce v Česku z období secese a patří mezi chráněné technické památky.Po mostě je vedena dvoukolejná tramvajová trať. Most byl vybudován v letech 1905 až 1908 a dnes se jedná o jediný ocelový obloukový most v Praze.Na jeho návrhu se podíleli Ing.Jiří Soukup,Václav Trča,František Mencl a architekt Jan Koula.Podle původních plánů měl být součástí velkorysého dopravního řešení: Můstek - Staroměstské náměstí - Pařížská třída - průkop či tunel letenskou strání. Vltava je v těchto místech úzká a její prudký tok omezuje počet pilířů.Z toho plyne značná plochost a rozpětí oblouků,a tedy také použitý materiál.Most má jednostranné stoupání 2% a rozpětí oblouků od pravého břehu roste (47,8 + 53,1 + 59,2m).Z těchto důvodů je každé z celkem 24 klenbových žeber jinak dimenzováno.Šířka mostu je 16m (z toho vozovka 10m). Přímo pod mostem vede hlavní kanalizační sběrač.Betonové pilíře s tuhou výztuží z profilových želez jsou založeny na kesonech.Stavba pilířů byla slavnostně skončena položením závěrného kamene císařem Františkem Jesefem I. dne 17.dubna 1907.Chodníky byly vydlážděny tříbarevnou mozaikou s obrazci šachovnic a rybiček.Na vozovku byla položena speciální 13cm vysoká špalíčková dlažba z tvrdého australského dřeva zvaného Jarrah. Dokončený most byl předán veřejnosti 6.června 1908. Výzdoba mostu je pozoruhodná jak svým rozsahem,tak kvalitou provedení. Čtyři bronzové postavy géniů od sochaře Antonína Poppa jsou postaveny na zasklených železných lucernách na vrcholech sloupů ve výšce 17,5m.Samotné sochy jsou více než 3m vysoké a drží pozlacené ratolesti.Na zhlavích proti vodě stojí bronzové sochy světlonošů s pochodněmi (autoři L.Herzl a Karel Opatrný), na zhlavích po vodě jsou bronzové šestihlavé hydry se znaky Prahy (Luděk Wurzl).Pilíře byly vyzdobeny bronzovými a žulovými festony. Okraje mostních oblouků byly osvětleny dvěma sty žárovkami.Pro dvanáct osvětlovacích stožárů byly odlity patice ozdobené beraními hlavami,postavami vorařů,nosiči vody apod. Za povšimnutí stojí i tepané výplně oblouků a zábradlí. Změny pojmenování. 1908 - 1940 most Svatopluka Čecha, 1940 - 1945 Mendelův most, od 1945 Čechův most.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.